Friday, May 10, 2013

បទ​វិភាគ៖ បញ្ហា​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នៅ​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន

0 comments
គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ជា​ឃាតក​សម្លាប់​មនុស្ស​លេខ​១ នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ។ គ្រោះថ្នាក់​នេះ​បណ្ដាល​មក​ពី​កត្តា​មួយ​ចំនួន ដូចជា បើកបរ​លើស​ល្បឿន​កំណត់ បើកបរ​ពេល​ស្រវឹង ការ​ផ្ទុក​លើស​ទម្ងន់ បើក​ជែង​គ្នា ឬ​បើកបរ​ធ្វេសប្រហែស​ជាដើម។ ដើម្បី​ទប់ស្កាត់​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នេះ លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ផ្តល់​អនុសាសន៍​ថា មនុស្ស​គ្រប់​រូប​ត្រូវ​តែ​អនុវត្ត​ពាក្យ​ស្លោក “ថ្ងៃ​នេះ ថ្ងៃ​ស្អែក គ្មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍”។ លោក ហ៊ុន សែន ក៏​បាន​បញ្ជា​ឲ្យ​គ្រប់​ស្ថាប័ន​ផ្សព្វផ្សាយ​ពាក្យ​ស្លោក​នេះ​ឲ្យ​បាន​ ទូលំទូលាយ​ទៀត​ផង។

តើ​កម្ពុជា​អាច​កាត់​បន្ថយ​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​បាន​ដែរ​ឬ​ទេ?

បើ ​គេ​សង្កេត​មើល​ពី​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​សព្វ​ថ្ងៃ គេ​សង្កេត​ឃើញ​ថា មាន​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​រាប់​ពាន់​នាក់​ក្នុង​១​ឆ្នាំៗ។

តួលេខ ​របស់​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ បង្ហាញ​ថា ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ឆ្នាំ​មុន​មាន​ជិត ២​ពាន់​នាក់។ ចំណែក​ឆ្នាំ​នេះ​វិញ គ្រាន់​តែ​រយៈពេល​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី ៥​ថ្ងៃ គ្រោះ​កាច​នេះ​បាន​សម្លាប់​មនុស្ស​ចំនួន ៦៦​នាក់ លើស​ឆ្នាំ​មុន​ចំនួន ១៨​នាក់។ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ឆ្នាំ​នេះ​ច្រើន​តែ​សម្លាប់​មនុស្ស​ជា​ក្រុម ដូច​ជា​ករណី ស្ត្រី​និស្សិត​ពេទ្យ​ជា​កូន​អ្នក​មាន​បើក​ឡាន​បុក​ក្មេង​ស្លាប់​ម្ដង ៣​នាក់ និង​របួស​មនុស្ស ៧​នាក់ ជិត​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ កាល​ពី​ខែ​មីនា។ ករណី​គ្រោះថ្នាក់​រថយន្ត​តូច​បុក​រថយន្ត​ដឹក​សាំង​នៅ​ស្រុក​ព្រៃនប់ ខេត្ត​ព្រះសីហនុ សម្លាប់​យុវជន ៤​នាក់ កាល​ពី​ចូល​ឆ្នាំ​ចិន។ ករណីរ​ថយន្ត​តារា​ចម្រៀង ខេមរៈ សេរីមន្ត បើក​បុក​គ្នា​ជាមួយ​រថយន្ត​ដឹក​ស្រាបៀ​អង្គរ នៅ​ខេត្ត​ព្រះសីហនុ ធ្វើ​ឲ្យ​មនុស្ស​ស្លាប់ ៤​នាក់​ជាដើម។

ម្យ៉ាង​វិញ​ទៀត សញ្ញា​នៃ​ការ​ចាត់​វិធានការ​ដើម្បី​ឲ្យ​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ដោយសារ​ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ថយ​ចុះ​នោះ ប្រៀប​ដូច​ជា​បង់​អំបិល​ក្នុង​ទឹក​ទន្លេ​អ៊ីចឹង​ដែរ។ ពេល​មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​រន្ធត់ៗ​កើត​ឡើង​ម្តងៗ គេ​ឃើញ​មាន​ការ​ចាត់ចែង​សូត្រ​ធម៌​រំដោះ​គ្រោះ​តាម​ផ្លូវ ដើម្បី​ដេញ​ឧបទ្រពចង្រៃ។តែ​សូត្រ​ធម៌​មិន​អាច​ជួយ​ទប់ស្កាត់​គ្រោះថ្នាក់​ ចរាចរណ៍​មិន​ឲ្យ​កើត​ឡើង​បាន​ទេ។ ជា​ការ​ពិត បើ​សិន​ជា​អ្នក​បើកបរ​គោរព​ច្បាប់ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​អាច​កាត់​បន្ថយ​បាន។ និយាយ​ដល់​ត្រង់​នេះ មាន​សំណួរ​ជា​ច្រើន​សួរ​ថា ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ថ្មី​ទៅ​ដល់​ណា​ហើយ? ចម្លើយ​គឺ​នៅ​គាំង​ត្រឹម​ទីស្ដីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ហ្នឹង​ឯង។ មន្ត្រី​ទីស្ដីការ​ប្រាប់​ថា ច្បាប់​នេះ​ចេញ​មិន​ទាន់​រួច ព្រោះ​មាន​ចំណុច​ត្រូវ​ពិភាក្សា​លើ​តម្លៃ និង​បែបបទ​នៃ​ការ​ផាក​ពិន័យ​អ្នក​ល្មើស​ច្បាប់។

ច្បាប់​ថ្មី​មិន​ ទាន់​ចេញ​ជា​រឿង​មួយ តែ​ភាព​មិន​ស្មើ​គ្នា​ចំពោះ​មុខ​ច្បាប់​ជា​រឿង​ធំ​មួយ​ទៀត​ដែល​ជួយ​ឲ្យ​ គ្រោះថ្នាក់​កើន​ឡើង​ដែរ។ អ្នក​ដែល​បើក​បរ​ខុស​ច្បាប់​តាម​ដង​ផ្លូវ​ពេល​ត្រូវ​ប៉ូលិស​ឃាត់ ពួក​គាត់​ចាប់​លើក​ទូរស័ព្ទ​ហៅ​រក​សែស្រឡាយ​ជា​មុន​សិន។ បើ​សិន​ជា​មាន​សែ​ធំ គឺ​អាច​ជួយ​ឲ្យ​រួច​ខ្លួន​ដោយ​ធូរ។តែ​បើ​អ្នក​ខោ​មិន​ខោ អាវ​មិន​អាវ នគរបាល​ចាប់​ផ្ដើម​សូត្រ​ច្បាប់​ជា​ច្រើន​មាត្រា និង​ទារ​ពិន័យ​ដ៏​តឹងតែង។ ទម្លាប់​នេះ​គេ​ឃើញ​រាល់​ថ្ងៃ​ស៊ាំ​ភ្នែក​អស់​ទៅ​ហើយ។

ចំពោះ​អ្នក​ បើកបរ​បង្ក​របួស​ស្នាម​វិញ អ្នក​បង្ក និង​អ្នក​រង​គ្រោះ​តែង​ដោះស្រាយ​បញ្ចប់​រឿង​រ៉ាវ​ដោយ​បង់​លុយ​ទូទាត់​សំណង។ លុយ​ត្រូវ​ចែក​ជា​ពីរ ឬ​បី​ចំណែក។ លុយ​មួយ​ចំនួន​ឲ្យ​អ្នក​រង​គ្រោះ និង​មួយ​ចំណែក​ត្រូវ​បង់​ឲ្យ​សមត្ថកិច្ច។ គេ​មិន​និយម​ទៅ​ដល់​តុលាការ​ទេ ព្រោះ​ថា ត្រូវ​ចំណាយ​លុយ​ច្រើន និង​ពេល​វេលា​យូរ។

មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ដែល​បង្ក​ឲ្យ​មនុស្ស​ស្លាប់​ក៏​សម្បូរ​អ្នក​បញ្ចប់​រឿង ​ដោយ​បង់​លុយ​ដែរ។ ដូច​ជា​ក្នុង​សំណុំ​រឿង​កូន​ស្រី​អនុ​ប្រធាន​មន្ទីរ​សុខាភិបាល​ខេត្ត​កណ្តាល ជា​និស្សិត​ពេទ្យ​ដែល​បើក​ឡាន​បុក​មនុស្ស​នៅ​ជិត​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ ឲ្យ​ស្លាប់ និង​របួស ១០​នាក់​នោះ បច្ចុប្បន្ន​មិន​មាន​បណ្ដឹង​ពី​ភាគី​គ្រួសារ​រង​គ្រោះ​ទៅ​ដល់​ដៃ​តុលាការ​ទេ ដោយសារ​ឪពុក​ម្ដាយ​ជន​បង្ក​បាន​បង់​លុយ​សំណង​រួច​រាល់។ បើ​ទោះ​ជា​ស្ត្រី​ម្នាក់​នោះ​នៅ​ជាប់​ក្នុង​គុក​ព្រៃ​ស​ក៏ដោយ។

សំណុំ ​រឿង​អតីត​អនុ​រដ្ឋលេខាធិការ​ក្រសួង​យុត្តិធម៌ យាន ស៊ីណា និង​អតីត​មេធាវី ដេវីត ឆាណាវ៉ា ស្រវឹង​បើក​ឡាន​ប្រដេញ​គ្នា​នោះ​ជាដើម។ ពេល​មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ អ្នក​កាសែត​ទៅ​យក​ព័ត៌មាន​ជន​បង្ក​ក៏​ប្រើ​កណ្ដាប់​ដៃ​វាយ​អ្នក​កាសែត​ តែម្ដង។

ទន្ទឹម​នឹង​នេះ សង្គម​ស៊ីវិល​បង្ហើប​ថា អ្នក​បើកបរ​នៅ​លើ​ដង​ផ្លូវ​មួយ​ចំនួន​មិន​ធ្លាប់​បាន​រៀន​ច្បាប់​ចរាចរណ៍ ហើយ​ថែម​ទាំង​ទិញ​ប័ណ្ណ​បើកបរ​ទៀត​ផង។ អ្នក​ខ្លះ អាច​ត្រួត​ពិនិត្យ​បច្ចេកទេស​យានយន្ត​ដោយ​មិន​ចាំបាច់​យក​យានយន្ត​ឡើង​ ជញ្ជីង​ឡើយ ដោយ​ពួក​គេ​គ្រាន់​តែ​យក​ប្រាក់​ទៅ​បង់​ឆៀក​ជា​ការ​ស្រេច។ ប៉ូលិស​ចរាចរណ៍​តាម​ដង​ផ្លូវ​ក៏​នៅ​តែ​ត្រូវ​ពលរដ្ឋ​ចោទ​ថា ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុករលួយ​តាម​រយៈ​ការ​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​ឡាន​ផ្ទុក​លើស​ទម្ងន់​ជា ​ថ្នូរ​នឹង​លុយ​សគុណ​ផាក​ពិន័យ​ដោយ​មិន​ចេញ​វិក្កយបត្រ ឬ​ពិន័យ​លើស​ចំនួន​កំណត់។ បន្ថែម​ពី​នេះ ស្ថានភាព​ផ្លូវ​នៅ​មាន​ភាព​រញ៉េរញ៉ៃ អ្នក​លក់​ដូរ លក់​លើ​ចិញ្ចើម​ផ្លូវ ចត​យានយន្ត​លើ​ផ្លូវ​ស្អេកស្កះ ដោយ​មិន​មាន​សមត្ថកិច្ច​រារាំង។ អ្នក​លក់​ដូរ​តាម​ដង​ផ្លូវ​ទាំង​អស់​ត្រូវ​បង់​លុយ​ថ្លៃ​សណ្ដាប់ធ្នាប់​ឲ្យ​ ប៉ូលិស​មូលដ្ឋាន​ជា​រៀងរាល់​ខែ។

ជាង​នេះ​ទៅ​ទៀត របាយការណ៍​ក្រសួង​មហាផ្ទៃ​បញ្ជាក់​ថា យ៉ាង​តិច​ណាស់​មាន​មនុស្ស​ស្លាប់​ដោយ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​បណ្ដាល​មក​ពី​ ស្រវឹង​ចំនួន​ជាង ២០% នៃ​អ្នក​ស្លាប់​សរុប ឬ​ប្រហែល​ជាង ៤០០​នាក់​ក្នុង​១​ឆ្នាំ​២០១២ កន្លង​ទៅ។ ប៉ុន្តែ​ការ​អប់រំ​ផ្សព្វផ្សាយ​ស្ដីពី​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ ហាក់​ដូច​មិន​សូវ​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ស្មើ​នឹង​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​គ្រឿង​ស្រវឹង​ នោះ​ឡើយ។ តាម​ទី​សារធារណៈ សួន​កម្សាន្ត តាម​ដង​ផ្លូវ​នៅ​ទី​ប្រជុំ​ជន​នានា រូប​សញ្ញា​បន្ថយ​ល្បឿន ឬ​ប្រយ័ត្ន​គ្រោះថ្នាក់ មាន​ចំនួន​តិចតួច​បំផុត បើ​ធៀប​នឹង​ផ្ទាំង​ប៉ាណូ​ធំៗ​ផ្សាយ​ពាណិជ្ជកម្ម​ស្រា ឬ​ស្រាបៀ។

នៅ​ តាម​កញ្ចក់​ទូរទស្សន៍​ទៀតសោត ក្រុមហ៊ុន​ស្រា ឬ​ស្រាបៀ​ជា​ច្រើន​ប្រភេទ ផ្សាយ​ពាណិជ្ជកម្ម  ផ្ដល់​រង្វាន់​ដល់​អ្នក​ផឹក​ជា​ច្រើន ដោយ​ប្រាប់​ថា ផឹក​បាន​ឡាន បាន​ម៉ូតូ ខ្សែ​ក​មាស ទូរស័ព្ទ​ទំនើបៗ ដោយ​សំដៅ​អូស​ទាញ​ក្រុម​យុវជន។

បញ្ហា​ទាំង​អស់​នេះ មិន​មែន​រាជរដ្ឋាភិបាល​មិន​ដឹង​ឡើយ។ ភាគី​រដ្ឋ​បាន​ចាត់​វិធានការ​មួយ​ចំនួន​ទប់ទល់​ដែរ ដូចជា​បង្កើត​ក្រុម​យុវជន​អប់រំ​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​តាម​ដង​ផ្លូវ និង​បង្កើត​ឲ្យ​មាន​សកម្មភាព​សង្គម ដើម្បី​ផ្សព្វផ្សាយ​ច្បាប់​ចរាចរណ៍។ ពាក្យ​ស្លោក​ដែល​លោក​នាយករដ្ឋ​មន្ត្រី ហ៊ុន សែន លើក​ឡើង​ថា “ថ្ងៃ​នេះ ថ្ងៃ​ស្អែក គ្មាន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍” ក៏​លោក​សំដៅ​ធ្វើ​ឡើង​ដើម្បី​កាត់​បន្ថយ​ចំនួន​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍ និង​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ដោយ​គ្រោះ​ថ្នាក់​នេះ​ដែរ។ គ្រាន់​តែ​លោក​ប្រកាស​ភ្លាម អាជ្ញាធរ​ថ្នាក់​ក្រោម​ចាប់​ផ្ដើម​ដើរ​បិទ​ពាក្យ​ស្លោក​នេះ​ព្រោងព្រាត​តាម​ ឡាន ម៉ូតូ និង​ទី​សាធារណៈ​នានា នៅ​ស្ទើរ​ទូទាំង​ប្រទេស។ កាសែត​ផ្សាយ​មិន​លុះ​ថ្ងៃ​ឡើយ​ពី​រឿងរ៉ាវ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​នេះ។

យ៉ាងណាម៉ិញ បើ​ពិនិត្យ​ឲ្យ​ស៊ី​ជម្រៅ​ទៅ រឿង​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​បង្ក​ឲ្យ​មាន​ចំនួន​អ្នក​ស្លាប់​ច្រើន​បែប​នេះ បណ្តាល​មក​ពី​ប្រព័ន្ធ​សង្គម​ទាំង​មូល​តែម្តង ដែល​អំណោយ​ផល​ដល់​ការ​មិន​គោរព​ច្បាប់ និង​ការ​មិន​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​របស់​មនុស្ស។  លោក ហ៊ុន សែន ជា​មនុស្ស​មាន​មាត់​ទិព្វ​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ ឥទ្ធិពល​ប្រសាសន៍​របស់​លោក ទំនង​ជា​មិន​មាន​ប្រសិទ្ធភាព​ក្នុង​ការ​ទប់ស្កាត់​មិន​ឲ្យ​ចំនួន​អ្នក​ ស្លាប់​ដោយសារ​គ្រោះថ្នាក់​ចរាចរណ៍​ថយ​ចុះ​នោះ​ឡើយ៕ ប្រភព៖ RFA

No comments:

Post a Comment

 
ព័ត៌មានដើមស្វាយ © 2013 ផ្នែកទំនាក់ទំនងសង្គម និងសារព័ត៌មាន