សិទ្ធនារី ឬ ថ្ងៃសិទ្ធនារី
ក្រុមសិទ្ធរបស់ស្រ្តីជាច្រើន អាស្រ័យទៅលើ មានសេរីភាព និង
ផ្តល់ឈ្មោះឬ អំណាចនៃស្រ្តី និង ក្មេងស្រីៗ ដែលគ្រប់អាយុទាំងអស់។
សិទ្ធទាំងនេះអាចមាន ឬ មិនអាចត្រូវបាន ង្កើត ដែលមិនអើយពើឬ ត្រូវ
បានសង្កិតសង្កិន ដោយ ច្បាប់ ប្រពៃណី និង អាក្បកិរិយា នៅក្នុង ការ
ចូលរួមក្នុងសង្គម ។ សេរីភាព ត្រូវបាន ប្រមូលជាក្រុមទាំងអស់គ្នា និង
ត្រូវមានភាពផ្សេងៗពីគ្នា ដែលមកពីសញ្ញាណធំទូលាយ ឬមកពីខុសពីគ្នា
នៃសិទិ្ធមនុស្ស ពីព្រោះពួកគេ ជារឿយៗ ខុសប្លែងៗពីគ្នា ដែលមកពីមាន
សេរីភាពមកជាប់ជាមួយ ដែលកាន់កាប់ដោយ ឬ ត្រូវបានស្គាល់ បុរស
និងក្មេងប្រុសជាច្រើន និង ពីព្រោះតែ អ្នកសកម្មនិយម សម្រាប់រឿងប្តឹង
តវា ដែលបានជាប់មកជាមួយ នៃប្រវត្តិសាស្រ្ត និង ទំនៀមទំលាប់ ដែល
ប្រឆាំង ការបញ្ញេញកម្លាំង នៃសិទិ្ធ ដោយ ស្រ្តី និង ក្មេងស្រីៗ ។
រឿងរាវដែលជាធម្មតាបានចូលរួមជាមួយ ជាតិ នៃសិទ្ធិរបស់នារី តាមការ
គិតមិនត្រូវបានកំណត់ ទៅលើ សិទិ្ធ ដែលមានសេចក្តីសុចរិតនៃរាងកាយ
និង ស្វ័យភាព ការបោះឆ្នោត ការកាន់កាប់ការិយាល័យសាធារណះ
ការធ្វើការងារ ការមានប្រាក់ខែសមរម្យ ឬ ការចំណាយស្មើគ្នា ការ
មានកម្មសិទិ្ធផ្ទាល់ខ្លួន មានអប់រំ ការមានបម្រើនៅក្នុងកងទ័ព ឬ ក៏អាច
គ្រប់អាយុត្រូវទៅបម្រើកងទ័ព និង ការមានប្តី នៃសាច់ញ្ញាតិ និង សិទិ្ធ
សាសនា។ ស្រ្តី និង អ្នកគាំទ្រ ពួកគេ បានឃោសនាបញ្ចុះបញ្ជូល និង
ក្នុងនៅកន្លែងខ្លះមានការបន្តការឃោសនា សម្រាប់ ដូចទៅនឹងសិទិ្ធបុរស។
ប្រវតិ្តសាស្រ្ត
យោងទៅតាម លោក ហ្យាមែល និងលោក ប៉ាដាវីន បានបញ្ជាក់ថា
រូបចំលាក់ស្រី្តនីមួយៗ បានបញ្ជាក់កាន់តែខ្ពស់ ក្នុងអំឡុងពេល ឪពុក
ម្តាយ ក្នុងសម័យសករាជ មិនត្រូវបានសម្រេចគោលបំណង ដោយហេតុ
តែ ចិត្តសប្បុរសនៃ បុរស ឬ ព្រោះតែ ដំណើររបស់ធម្មជាតិ។ ផងដែរ
នោះវាត្រូវបានសម្រេចបំណង ដោយតាមរយះ ការព្យាយាមយូរអំវែង
និង ការពលីកម្មទៅលើផ្នែកមួយនៃស្រ្តី និង តែមួយនោះ នៅពេលដែល
សង្គមត្រូវការវិភាគទាន និង ការងារ របស់ស្រី្ត ជាពិសេសបន្ថែមទៀត
នោះ ក្នុងអំឡុងពេល សង្គ្រាមលោកលើកទី ២ ហើយនិង ដោយសារ
តែ ការធ្វើអោយរឹតតែខ្លាំងឡើង សម្រាប់កការផ្លាស់ប្តូរ នៃបច្ចេកទេស ។
ពលរដ្ជសម័យបុរាណ
តាមគម្ពីរហិណ្ឌូ រៀបរាប់ថា មានប្រពន្ធល្អ អាស្រ័យទៅលើ "ស្រ្តីមាន
សន្តានចិត្តល្អ មានការនិយាយស្តីពិរោះ និង ខ្លួនប្រាណ ត្រូវថែរក្សា
ក្នុង ដោយយកចិត្តទុកដាក់ ភាពបានកេរ្តិ៏ឈ្មោះខ្ពស់ ក្នុងពិភពលោក
យើងនេះ និង បន្ទាប់មកដូចទៅនឹង ទីអាស្រ័យ ជាមួយប្តីរបស់ស្រ្តី ។
នៅក្នុង ស្រ្តីបុរាណអាទែន គឺ ជារឿយៗ អនីតិជន និង ជាប្រធាន
ដើម្បី បុរស ដូចជា ឪពុក បងប្រុស ឬ ញ្ញាតិសន្តាន
ប្រុសផ្សេងទៀត របស់ពួកគេ។ ការយល់ព្រម ឬ ការអនុញ្ញាត របស់
ស្រ្តី ក្នុងរៀបអាពារហ៏ពិពារហ៏ មិនត្រូវជាទូទៅនោះទេ តាមការគិតអាច
មានសារះសំខាន់ និង ស្រ្តី ត្រូវបានតម្រូវ ដើម្បីចុះចូល ទៅក្នុង គោល
បំណងនៃឪពុកម្តាយ ឬ ប្តី របស់ស្ត្រី។ រឿង ទីក្រុងរ៉ូមបុរាណ ក្មេងៗ
ទាំងអស់ ត្រឹមត្រូវតាមច្បាប់ ដោយមិនគិតអំពី អាយុ ឬ ភេទនោះទឹ
ដើម្បី អនុញ្ញាតច្បាប់ នៃការស្និតស្នាលជាមួយឪពុករបស់ពួកគេ ក្នុង
អំឡុងពេលដែលគាត់បានរស់នៅ និង ពួកគេ នឹងទទួលបានសេរីភាព
ត្រឹមត្រូវតាមច្បាប់ នៅពេលដែលគាត់បានស្លាប់។ ការស្និតស្នាលជាមួយ
ឪពុក អាចអនុញ្ញាត អោយកូនៗរបស់គាត់ ឬ អ្នកបម្រើ មានលក្ខណះ
ពិសេស ប៉ុន្តែ កម្មសិទិ្ធពួកគាត់ និងពួក គឺមាន ព្រំដែន តាមរយះការ
ប្រើប្រាស់វា។ កិច្ចការស្រុះស្រួលគ្នា ត្រូវបានបង្កើតដោយ ថាមពល
ក្មេងៗ ដោយមិនគិតអំពី អាយុ ឬ ភេទ ដែលត្រូវតែ យល់ព្រមភ្លាមៗ
ដោយ ឪពុករបស់ពួកគេ ។ កូនៗទាំងអស់ ទទួលមរតកស្មើៗគ្នា ពី
ឪពុករបស់ពួកគេ ឥតគិតទៅលើអាយុ ឬ ភេទ នោះទេ ដោយសារតែ
សម័យរាជាអធិរាជនៃប្រវត្តិសាស្ត្រ រ៉ូម៉ាន់ មានបន្ទាបបន្ទោក ដែលរួម
ទាំង គ្មានបណ្តាំ អោយទទួលមរតក។ ដំបួង ក្នុងសាធារណះរដ្ឋ ស្រ្តី
ជាប្រធាន ដើម្បីក្នុងការផ្តល់នូវកិតិ្តយសររៀបអាពារហ៏ពិពារហ៏ ប៉ុន្តែ
ទំនៀមទំលាប់ បានសាបសួន្យដោយសារតែ ជាសាធារណះមានលក្ខណ
ចាស់ ក្នុងការយល់ស្របរៀបអាពារហ៏ពិពារហ៏ ដោយគ្មានផ្តល់នូវកិតិ្តយស
ដែលមិនអនុញ្ញាត ប្តីខ្លះមានសិទ្ធិច្រើនពេកទៅលើ ប្រពន្ធរបស់គាត់ ។
នៅពេលដែលបានរៀបការដោយគ្មាន ផ្តល់កិតិ្តយស ស្រ្តីគឺមិនមានសេរី
ភាពនៃប្តីរបស់នាង ដែលអនុញ្ញាតិសមស្របទៅតាមច្បាប់ ដែលអាច
គាត់អោយពសម៉ាយ ដូច នាង តម្រូវចិត្តដោយគ្មាន ជាតម្រូវការខ្លះ។
នៅសង្គមជាតិយូនីត និង សិទិ្ធ របស់នារី
នៅក្នុងឆ្នាំ១៩៤៦ សង្គមជាតិយូនីត បានបង្កើតគណះកម្មាការ សម្រាប់
គ្រប់គ្រងរូបចំលាក់ ស្រ្តី។ ភាពពិត គឺជាផ្នែក ដែលទាក់ទងទៅលើ រូប
ចំលាក់ស្រ្តី ការបែងចែកសិទ្ធិមនុស្ស ផ្នែកនៃករណីកិច្ចទំនាក់ទំនង
និង ពេលឥឡូវ ជាផ្នែកនៃ សេដ្ឋកិច្ច និង ទំនាក់ទំនង ក្រុមប្រឹក្សា ។
តាំងពីឆ្នាំ ១៩៧៥ សង្គមជាតិយូនីត មានកេរ្តិ៏មរតកតៗមកពីដើម នៃ
ការប្រជុំលើពិភពលោក ទាក់ទងទៅលើរឿងរាវរបស់ស្រ្តី ការចាប់ផ្តើម
ជាមួយ សនិ្នបាទពិភពលោក នៃ ឆ្នាំរបស់ស្រ្តីអន្តរជាតិ ក្នុងទីក្រុង
មិកសិច(មិកសិចកូ)។ ការសន្និបាទ ទាំងនេះ បានបង្កើតឡើង ជា
សមោសរដ្ឋអន្តរជាតិ សម្រាប់ សិទិ្ធរបស់ស្រ្តី ប៉ុន្តែ ផងដែរនោះ
ការធ្វើអោយល្បីល្បាញ មានការបែងចែក រវាង ស្រ្តី ដែលមានវប្បធម៏
ខុសប្លែក និង ដែលមានការពិបាកព្យាយាម ទៅលើគោលសីលធម៏
ដោយទូទៅ ។
សនិ្នបាទបួនប្រទេស លើពិភពលោកមាន តាំងពីដើម ជាដំបូងទីក្រុង
មិកសិចកូ មានសិទ្ធិនារី ក្នុងឆ្នាំ ១៩៧៥ ទីពីរ ទីក្រុង កូភេនហ៊េជេន
ឆ្នាំ១៩៨០ និង ទីបី ក្នុងណែរ៉ូប៊ី ក្នុងឆ្នាំ ១៩៨៥ ។ កិច្ចប្រជុំលើកទី
បួនលើពិភពលោក បញ្ហា ស្រ្តី ក្នុង ទីក្រុង ប៉េងជីង ឆ្នាំ១៩៩៥ ជា
វេទិការសម្រាប់សកម្មភាពត្រូវបាន ចុះហត្ថលេខា។ នេះបានរួមបញ្ជូល
ការផ្តាច់ញារក្នុង សម្រេចគោលបំណង " ភាពស្មើគ្នា និង អោយ
អំណាចទៅស្រ្តី ។
ច្បាប់អន្តរជាតិ និង ច្បាប់តាមតំបន់
ទំនាក់ទំនង តាមបំបាត់ចោល នៃសណ្ឋានទំាងអស់នៃ
ប្រឆាំងការប្រកាន់ស្រី្ត
អត្ថបទ សខាន់ :ការទំនាក់ទំដោយបំបាត់ចោល ទម្រង់ទាំងស្រុងនៃរូប
រាងការប្រឆាំងស្រ្តី
សេចក្តីថ្លែងការណ៏លើសកលលោក នៃសិទិ្ធមនុស្ស បានយល់ព្រមក្នុង
ឆ្នាំ ១៩៤៨ ដាក់ដំកល់ "សិទ្ធិស្មើគ្នា រវាងបុរសនឹងស្រ្តី" និង អាច
និយាយទាំងពីបានថា មានភាពស្មើគ្នា និង មានយុត្តិធម៏ស្មើគ្នា ។
ក្នុងឆ្នាំ ១៩៧៩សង្គមជាតិយូនីត មានការប្រជុំទូទៅ ទុកជាការទំនាក់
ទំនង ទៅលើការបំបាត់ទម្រង់ការរើសអើង ប្រឆាំងស្រ្តី ។ បានរៀប
រាប់អំពី កម្រងសិទ្ធិឯជនអន្តរជាតិ សម្រាប់ស្រ្តី វារួមបញ្ជូលអនុភាព
នៅ ទី៣ ខែកញ្ញា ឆ្នាំ ១៩៨១។ យូនីត សេ្ទត គឺជា ជាតិដែលបង្កើត
តែមួយមុនគេ ដែលមិនបាន សច្ចាប័ន ទំនាក់ទំនង តាមបំបាត់ចោល
នៃសណ្ឋានទំាងអស់នៃប្រឆាំងការប្រកាន់ស្រី្ត ។
ការទំនាក់ទំនង មានការកំណត់យ៉ាងច្បាស់លាស់អំពី ការរើសអើងប្រ
ឆាំងស្រ្តី តាមរយះកំណត់:
ភាពខុសគ្នាខ្លះ មិនអោយចូលរួម ឬ ធើ្វអ្វីមួយអោយមានដែនកំណត់
ផ្អែកទៅលើ មូលដ្ឋាន ៦ ដែលមានឥទិ្ធពល ឬ គោលបំណងធ្វើអោយ
អន់ថយ ឬ ការទទួលស្គាល់ទុកជាមោឃះ ការសប្បាយរីករាយ ឬ
លំហាត់ប្រាណ ដោយស្រ្តី ដែលមិនយកចិត្តទុកដាក់នៃ ប្តីរបស់
ពួកគេ មូលដា្ឋន ភាពស្មើគ្នា រវាងបុរសនិង ស្រី្ត សិទិ្ធមនុស្ស និង
សេរីភាពជាមូលដ្ឋានគ្រឹះ ក្នុងលទិ្ធនយោបាយ សេដ្ឋកិច្ច សង្គម
វប្បធម៏ ជាពលរដ្ឋ ឬ មានអ្វីផ្សេងៗទៀត ។
ផងដែរនោះ វាបង្កើតឡើង នូវសកម្មភាព សម្រាប់ការដាក់ចុងបញ្ជប់
ការរើសអើង មូលដ្ឋានគ្រឹះទាំង៦ សម្រាប់រដ្ឋដែល អោយសច្ចានុមតិ
ក្នុងទំនាក់ទំនង ដែលត្រូវបានគេត្រូវការ ក្នុង ចាត់ទុកមានភេទស្មើគ្នា
ទៅក្នុងច្បាប់ នៃគ្រួសាររបស់ពួកគេ លុបចោលការរើសអើង ចាត់
ចែងទុកក្នុងច្បាប់ របស់ពួកគេ និង អនុម័តនូវចាត់ចែងថ្មី ដើម្បីការ
ពារប្រឆាំងការរើសអើងប្រឆាំងស្រ្តី ។ ពួកគេត្រូវតែ បង្កើត តុលាការ
ឬ សាលាក្តី និងសា្ថប័នសាធារណះ ក្នុងការធានា ស្រ្តី ប្រសិទ្ធិភាព
ការពារប្រឆាំង ការរើសអើង និង ប្រកាន់យកជំហាន ដែលត្រូវបំបាត់
ចោលទម្រង់ទាំងអស់ នៃការប្រកាន់ និងជាជំហានមួយដែលដើម្បីបំ
បាត់ចោលទម្រង់ទាំងអស់នៃការប្រកាន់ភេទបានការពារក្នុងការប្រឆាំង
ស្រ្តីដោយ ខ្លួនផ្ទាល់ អង្គការ និង សហគ្រាស។
ពិធីសា នៅក្នុង ធម្មនុញ្ញ អាព្រិច ផ្តោតទៅលើ សិទ្ធមនុស្ស និង
ប្រជាជន ជាសិទ្ធនៃ ស្រ្តី ក្នុង អាព្រិច ភាពល្បីល្បាញដ៏ល្អ ដូច
ជា ទទួលស្គាល់ សិទ្ធស្រ្តី ត្រូវបានយល់ព្រម ដោយ សហជាតិ
អាព្រិច នៅថ្ងៃទី ១១ កក្កដា ២០០៣ នៅឯ កំពូលខ្ពស់របស់វា គឺ
ក្នុង សិទ្ធ ។
សិទ្ធបានបង្កើតថ្មី និង មាត្រានៃច្បាប់
ការបង្កើតសិទ្ធ ជាសិទ្ធដែលទាក់ទងទៅនឹង ភេទ ការបន្តពូជ និង
ការបង្កើននូវសុខភាព។ ការបង្កើតសិទ្ធ ថី្ម មិនត្រូវបានគេទទូលស្គាល់
ជាសិទ្ធមនុស្ស អន្តរជាតិនោះទេ និង ត្រូវបានគេមានពេលកំណត់
ដែលអាចរួមបញ្ជូលខ្លះ និង ទាំងអស់ តាមរយះ សិទ្ធជាច្រើន សិទ្ធ
ជា នីត្យានុកូល ឬ ដំណើរមានគត៏មិនសម្រេចបាន ។ សិទ្ធ ដើម្បី
គ្របគ្រង ការបង្កើតមុខងារថ្មី មួយ សិទ្ធជាការកំណត់ នូវគុណភាព
ការថែរក្សាសុខភាព និង សិទ្ធជា ការអប់រំ និង រៀបចំអោយមាន
លំដាប់លំដោយក្នុងការ បង្កើតជម្រើសជាសេរី ដែលបានមកពី ការ
បង្ខិតបង្ខំ ការប្រកាន់ភេទ និង ការប្រើអំពើហិង្សា ។ ផងដែរនោះការ
បង្កើតសិទ្ធ អាចមានការទទួលស្គាល់ ឬ យល់ ក្នុងការ រួមបញ្ជូលជាការ
អប់រំ អំពី ការធើ្វកុំអោយមានកូន និង ការបញ្ជូនឆ្លងមេរោគផ្សេងៗ តាម
ភេទ និង សេរីភាព មកពី ការបង្ខិតបង្ខំ កុំអោយមានកូនបាន និង
ការធើ្វកុំអោយមានកូន អនុវត្តន៏ការការពារមូលដ្ឋានភេទ ដូចជា
កាយវិកលកម្មអង្គជាតិស្រ្តី និង ការកាត់អវយវះណាមួយចេញ ។
មាត្រច្បាប់ ត្រូវបានគេទទួលជាសិទ្ធ នៃបុរស និង ស្រ្តីទាំងពី
ប៉ុន្តែ ផងដែរនោះជារឿយៗ មានការរីកចំរើន សិទ្ធរបស់ស្រ្តី ។
ប្រជាជនជាតិយូនីត មានប្រាក់ទុន និង អង្គការសុខភាពពិភពលោក
ជួយឧបត្ថម្ភ សម្រាប់ មាត្រសិទ្ធ ជាមួយ ការបញ្ជាក់ជាលើកដំបូង
ទៅលើសិទ្ធស្រ្តី ។ ការគិត នៃសិទ្ធទាំងនេះ ជាលើកដំបូង បន្ទាប់ពី
សិទ្ធមនុស្ស នៅ ឆ្នាំ១៩៦៨ របស់ ប្រទេសជាតិយូនីត ជា សនិ្នសិទ្ធ
អន្តរជាតិ ទៅលើ សិទ្ធមនុស្ស ។ អត្ថបទ ១៦ នៃការប្រកាស ជាការ
ទទួលស្គាល់មាត្រាច្បប់ សិទ្ធជាច្រើន នៃ សិទ្ធមនុស្ស និង រដ្ឋ ឪពុក
ម្តាយជាច្រើន មានមូលដ្ឋានគ្រឹះ នៃសិទ្ធមនុស្ស ដើម្បី សម្រេចចិត្តយ៉ាង
សេរី និង មានទំនួលខុសត្រូវ និង ការទំនេរនៃ កូនរបស់ពួកគេ ។
ដំណើរមានគត៏
ដំណើរមានគត៏ របស់ស្រ្តី ត្រូវបានគេ កំណត់ ដោយ ច្បាប់ ក្នុងប្រទេស
ស្ទើរតែទាំងអស់ក្នុងពិភពលោក ។ ព្រឹត្តិការណ៏ដែលជា ដំណើរមានគត៏
គឺជា ត្រូវបានអនុញ្ញាត ដោយ ច្បាប់ ស្រ្តីអាច កំណត់ ជំហានសុវត្តិ
ភាពក្នុងការមានគត៏ ។ ចំនួនដ៏តិចបំផុតនៃ ប្រទេសដែលហាមឃាត់
ដំណើរមានគត៏ក្នុងករណីទាំងអស់ ។ ក្នុងប្រទេសស្ទើរតែទាំងអស់ និង
យុត្តាធិការ ការរលូតកូន ត្រូវបានអនុញ្ញាត ជួយសង្រ្គោះ ជីវិតស្រ្តីមាន
គត៏ ឬ ដែលមានផ្ទៃពោះ បណ្តាលអោយមាន ការរំលោភ ឬ ការមាន
ស្មន់សារហាយ។
កំពុងសា្ថនា
This page is creating
No comments:
Post a Comment