Tuesday, April 23, 2013

កង្វះ​គុណភាព​អប់រំ​របស់​កម្ពុជា ខណៈ​ការ​រឹត​ចំណង​សេដ្ឋកិច្ច​ក្នុង​តំបន់​កាន់​តែ​ខិត​ចូល​មក​ដល់

0 comments

 និស្សិត​ដែល​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ក្នុង​ពេល​ទទួល​សញ្ញាបត្រ​នាពេលកន្លង​មក។ រូបថត ហេង ជីវ័ន


ភ្នំពេញៈ កសិករ ប៉ែត រដ្ឋ រស់​នៅ​ស្រុក​សំពៅលូន ខេត្ត​បាត់ដំបង ហើយ​ផ្ទះ​របស់​គាត់​មាន​ចម្ងាយ​ប្រហែល​តែ​១​គីឡូ​ម៉ែត្រ​ប៉ុណ្ណោះ​ពី​ ព្រំដែន​កម្ពុជា-ថៃ​។
ជា​រឿយៗ​គាត់​តែង​ឆ្លង​កាត់​ព្រំដែន​ចូល​ទៅ​ប្រទេស​ថៃ​ដើម្បី​រៀន​ភាសា​ ថៃ​នៅ​ក្នុង​វិទ្យាល័យ​មួយ ដែល​ស្ថិត​ក្នុង​ស្រុក ខ្លង ហាត ក្នុង​ខេត្ត ស្រះកែវ របស់​ថៃ​ដែល​នៅ​មិន​ឆ្ងាយ​ប៉ុន្មាន​ពី​ផ្ទះ​របស់​គាត់។
រាល់​ពេល​ដែល​លោក​ឈាន​ជើង​ចូល​ក្នុង​ទឹក​ដី​ប្រទេស​ថៃ ប៉ែត រដ្ឋ តែង​មាន​ការ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ពី​ភាព​ខុស​ប្លែក​គ្នា​រវាង​ស្ថានភាព​នៃ​ការ​ អភិវឌ្ឍ​នៃ​តំបន់​ក្បែរ​ព្រំដែន​ប្រទេស​ថៃ ធៀប​នឹង​ស្រុក​កំណើត​របស់​គាត់។
ខណៈ​ដែល​អ្វីៗ​ហាក់​មាន​ភាព​ខុស​គ្នា​ឆ្ងាយ​រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ ប៉ែត រដ្ឋ សង្កេត​ឃើញ​ថា សាលា រៀន និង ប្រព័ន្ធ​អប់រំ ក្នុង​ប្រទេស​ថៃ​នៅ​ជាប់​ព្រំដែន​កម្ពុជា​មាន​ភាព​ទំនើប​ជាង​សាលារៀន​នៅ​ ក្នុង​ស្រុក​កំណើត​របស់​គាត់​យ៉ាង​ខ្លាំង។
លោក​និយាយ​ថា៖ «សិស្ស​សាលា​របស់​គេ​ស្លៀក​ពាក់​ឯកសណ្ឋាន​បាន ត្រឹម​ត្រូវ​និង គោរព​វិន័យ​បាន​ល្អ​ប្រសើរ​ជាង​យើង​ឆ្ងាយ​ណាស់។ គ្រូៗ​ជា​ច្រើន ខ្លះ​ជិះ​ឡាន​ខ្លះ​ជិះ​ម៉ូតូ ទៅ​សាលា​រៀន​តាម​ផ្លូវ​ចាក់​កៅស៊ូ​យ៉ាង​ងាយ​ស្រួល​។ ខ្ញុំ​គិត​ថា គុណភាព​អប់រំ​របស់​គេ​ទំនើប​ជាង​យើង​ឆ្ងាយ​ណាស់ ហើយ​គុណភាព​សិស្ស​គេ​ក៏​ល្អ​ជាង​យើង​ខ្លាំង​ដែរ»។
វិសមភាព​ក្នុង​ការ​ទទួល​បាន​គុណភាព​នៃ​ការ​អប់រំ​ល្អ​នេះ​មិន​មែន​កើត​ មាន​ឡើង​តែ​រវាង​ស្រុក សំពៅលូន និង ស្រុក ខ្លង ហាត ឬ រវាង​ប្រទេស​កម្ពុជា និង ថៃ ឡើយ តែ​គម្លាត​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ធនធាន​មនុស្ស​កើត​ឡើង​ជា​ទូទៅ​នៅ​តាម​បណ្តា​ ប្រទេស​នៅ​ក្នុង​តំបន់​អាស៊ាន។
ភាព​មិន​ស្មើ​គ្នា​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​វិស័យ​អប់រំ តែង​កើត​មាន​រវាង​ប្រទេស​ជា​សមាជិក​ក្នុង​តំបន់​ដែល​មាន​ការ​អភិវឌ្ឍ​តិច​ តួច និង សមាជិក​ដែល​មាន​សេដ្ឋកិច្ច​ជឿន​លឿន​ជាង។
យោង​តាម​របាយការណ៍​ថ្មី​មួយ​របស់​ស្នង​ការ​នៃ​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ​ ដើម្បី​សេដ្ឋកិច្ច​និង សង្គម ក្នុង​តំបន់​អាស៊ី និង ប៉ាស៊ីហ្វិក​(ESCAP) បាន​ចេញ​ផ្សាយ​កាល​ពី​សប្តាហ៍​មុន​បង្ហាញ​ថា គម្លាត​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​ធនធាន​មនុស្ស​ក្នុង​តំបន់​អាស៊ាន​នៅ​តែ​ជា​បញ្ហា​ ប្រឈម​យ៉ាង​ខ្លាំង ជា​ពិសេស​រវាង​បណ្តា​ប្រទេស​ជា​សមាជិក​អាស៊ាន​ចាស់ និង​ប្រទេស​ដែល​មាន​ការ​អភិវឌ្ឍ​តិច​តួច​រួម​មាន កម្ពុជា ឡាវ មីយ៉ាន់ម៉ា និង វៀតណាម (CLMV)។
ការ​សិក្សា​នេះ​អះ​អាង​ថា បញ្ហា​នេះ​គឺជា​ក្តី​បារម្ភ​យ៉ាង​ចម្បង​មួយ​ខណៈ​ដែល​សមាគម​ប្រជាជាតិ​អាស៊ី​ អាគ្នេយ៍​ហៅ​កាត់​ថា អាស៊ាន កំពុង​រៀប​ចំ​ដំណើរការ​ក្នុង​ការ​បង្កើត​សហគមន៍​សេដ្ឋកិច្ច​អាស៊ាន​ក្នុង​ ឆ្នាំ​២០១៥។
របាយ​ការណ៍​ដដែល​បង្ហាញ​ថា៖ «អត្រា​អក្ខរភាព​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​មាន​ចំនួន​ប្រហែល​៧៥​ភាគ​រយ ទាប​ជាង​ឆ្ងាយ​បើ​ប្រៀប​ធៀប​ទៅ​បណ្តា​ប្រទេស​ក្នុង​តំបន់​ដែល​មាន​អត្រា​ អក្ខរភាព​ចន្លោះ​ពី​៩០ ទៅ​៩៥ ភាគ​រយ​(លើក​លែង​ប្រទេស​ឡាវ)​។​ការ​ចំណាយ​ទៅ​លើ​វិស័យ​អប់រំ​របស់​កម្ពុជា​ មាន​ប្រហែល ៣ ភាគរយ​នៃ​ផលិត​ផល​ក្នុង​ស្រុក​សរុប​របស់​ប្រទេស​(GDP)»។
របាយ​ការណ៍​បង្ហាញ​ថា គម្លាត​នៃ​ការ​អភិវឌ្ឍ​លើ​វិស័យ​ធន​ធាន​មនុស្ស​គឺ​ជា​ក្តី​បារម្ភ​យ៉ាង​ ខ្លាំង​ផង​ដែរ​ដែល​វា​អាច​ផ្តល់​ផល​ប៉ះ​ពាល់​អវិជ្ជមាន​ដល់​ដំណើរ​ការ​ខិត​ ខំ​ប្រឹង​ប្រែង​បង្កើត​សហគមន៍​សេដ្ឋកិច្ច​អាស៊ាន​ការ​អភិវឌ្ឍ​សង្គម សេដ្ឋកិច្ច និង វប្បធម៌ តាម​បណ្តា​ប្រទេស​ក្នុង​តំបន់​។
ខណៈ​ប្រទេស​កម្ពុជា​កំពុង​ត្រៀម​ខ្លួន​ចូល​ក្នុង​សហគមន៍​សេដ្ឋកិច្ច​ អាស៊ាន​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១៥ អ្នក​ជំនាញ​ខាង​សេដ្ឋកិច្ច​បាន​លើក​ឡើង​ថា ការ​ពង្រឹង​ផលិតភាព​ធនធាន មនុស្ស​កម្ពុជា​និង​ភាព​ប្រកួត​ប្រជែង​ក្នុង​វិស័យ​ការងារ គឺ​ជា​ភាព​ចំា​បាច់​បើ​មិន​ដូច្នេះ​ទេ​និសិ្សត​បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ពី​សាកល​ វិទ្យាល័យ និង​កម្មករ​តាម​បណ្តា​រោងចក្រ​ឧស្សាហកម្ម​ផ្សេងៗ អាច​នឹង​ខាត​បង់​អត្ថ​ប្រយោជន៍។
លោក វង្ស សំអាង អ្នក​ជំនាញ​សេដ្ឋកិច្ច និង ជា​អ្នក​ចាត់​ការ​ទូទៅ​ក្នុង​ក្រុមហ៊ុន សោម៉ា ខន​សាល​ធីង គ្រុប​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា​អាច​ប្រឈម​នឹង​ការ​ប្រកួត​ប្រជែង​ដ៏​តាន​តឹង​មួយ នៅ​ពេល​ដែល​សហគមន៍​សេដ្ឋកិច្ច​អាស៊ាន​ចូល​មក​ដល់​ព្រោះ​ថា គុណភាព​ធនធាន​មនុស្ស​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​លើ​ជំនាញ​ដូច​ជា​ធនាគារ ហិរញ្ញវត្ថុ ការ​គ្រប់​គ្រង​និង​ជំនាញ​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​ខ្សោយ​ជាង​ប្រទេស​ជា​គូ​ប្រកួត​ ប្រជែង​ក្នុង​តំបន់​។
លោក​បន្ត​ថា៖ «​គុណភាព​ប្រព័ន្ធ​អប់រំ​នៅ​តាម​បណ្តា​ប្រទេស​ជា​ច្រើន​ក្នុង​តំបន់​អាស៊ាន រួម​ទាំង​ការ​តាំង​ចិត្ត​របស់​សិស្ស​គេ​ផង មាន​ភាព​ប្រកួត​ប្រជែង​ខ្លាំង​ជាង​ក្នុង​ប្រទេស​យើង​។ ដូច្នេះ​ប្រធាន​ក្រុមហ៊ុន​អាច​សម្រេច​ចិត្ត​ជួល​បុគ្គលិក​ពី​ប្រទេស​ថៃ ឬ សិង្ហបុរី ដែល​មាន​ភាព​ប្រកួត​ប្រជែង​ជាង​ឲ្យ​មក​ធ្វើ​ការ​ក្នុង​តំណែង​ជា​អ្នក​គ្រប់​ គ្រង​ឬ​ប្រធាន​ផ្នែក​សំខាន់ៗ​របស់​ក្រុមហ៊ុន»។
យ៉ាង​ណា​ក៏​ដោយ​លោក​បាន​រំឭក​ថា សិស្ស និសិ្សត បញ្ចប់​ការ​សិក្សា​ដែល​មាន​គុណភាព​គ្រប់​គ្រាន់​នឹង​ទទួល​បាន​ប្រាក់​ខែ​ ខ្ពស់​ព្រោះ​ពួក​គេ​នឹង​ទទួល​បាន​ឱកាស​ការងារ​ច្រើន​ជាង​មុន​។
របាយ​ការណ៍​ពី ESCAP បាន​លើក​ឡើង​ថា៖ «​ដើម្បី​ឲ្យ​ប្រទេស CLMV (កម្ពុជា ឡាវ មីយ៉ាន់ម៉ា និង វៀតណាម) ទទួល​បាន​អត្ថ​ប្រយោជន៍​ពេញ​លេញ​ពី​ការ​ចូល​រួម​ជា​សមាជិក​សមាគម​សេដ្ឋកិច្ច ​អាស៊ាន​នៅ​ឆ្នាំ​២០១៥ ការ​ផ្តោត​សំខាន់​លើ​ការ​ពង្រឹង​វិស័យ​អប់រំ និង ធនធាន​មនុស្ស​គឺជា​ភាព​ចាំ​បាច់»៕

ដកស្រង់ចេញពី http://postkhmer.com

No comments:

Post a Comment

 
ព័ត៌មានដើមស្វាយ © 2013 ផ្នែកទំនាក់ទំនងសង្គម និងសារព័ត៌មាន